Operation Clambake

fredag 14 november 2008

Ensam och nykter

Svikarkompisar festar på nation ikväll så I'm all alone. Jag har i alla fall lagat en ny sorts soppa så helt förstörd har inte kvällen varit! Jag inspirerades av en soppa jag käkat på Govindas i Malmö. Den var utsökt, typ gräddig och med massor av smaker. Och så mandelspån, något jag aldrig stött på i en soppa förut. Så jag försökte att härma efter den idag, men jag har ju ingen aning om vad det för ingredienser mer än att den var orange och smakade indiskt. Resultatet blev rätt bra faktiskt, även om det inte blev exakt lika gott.

Indisk soppa för 2-3 pers

  • 2 små lökar
  • 4 små morötter
  • 2 potatisar
  • 2,5 dl röda linser
  • ca 3 msk Tikka Masala på burk (man kan ju göra egen men palla)
  • 1 buljongtärning
  • ca 7 dl vatten
  • 1 burk kokosmjölk

Stek löken en stund. Häll sedan i den tärnade potatisen och morötterna. Häll i kryddblandningen och låt allt steka ihop en stund. Sedan ska linserna och vattnet och buljongen i. Låt det koka upp och sen ska det koka på svag värme under lock ca 20 min (eller tills potatisen och morötterna mjuknat). Mixa sen soppan slät och häll sedan i kokosmjölken.


Sen tittade jag på ZTV som hade "Förfest" som tema. Just rub it in. Men de visade i alla fall en väldigt vacker video! Det är inte riktigt min typ av musik, men ju mer jag tittar på videon, desto mer börjar jag uppskatta den.

Inga kommentarer: