Operation Clambake

fredag 7 november 2008

31 oktober - Kinky Halloween vs. Combustion & Zeigeist

Förra fredagen gick jag loser-aktigt nog själv på både konsert och klubb på Inkonst. Klubben var Kinky Halloween, i samarbete med en lite mer queer klubb, Combustion. Folket var väntat lackigt och kinky, vilket jag i sig inte har något emot. Men orka den heteronormativa kinky/synth/gothkulturen liksom! Att se kvinnor iklädda skolflickskläder bredvid sina hårda pojkvänner i tuffa masteroutfits känns så uttjatat. Man tror liksom att en svartklädd subkultur ska sträva efter att bryta normer, och vara lite mer intressanta än medelsvenssons. Istället blir de någon sorts parodi på det redan heternormativa samhället där mannen dominerar och kvinnan underkastar sig, bara det att de här typerna bejakar det om möjligt ännu mer ohämmat. BOOOOOORIIIING! Som tur var så hade ju temat queerinslag och det syntes lite här och där och blev en välbehövd motvikt till heteronormskabbet.

Men viktigast av allt var ju musiken. Först spelade Combustions DJs sjukt nice musik, typ EBM och sånt som går att dansa till. Den resterande kvällens DJs sög tyvärr rätt hårt. Hur som helst så spelade Zeigeist ju och det var en väldigt vacker konsert. De hade fladdrande vita skynken som kombinerades med coola skuggeffekter, kastade ut moln av pappersbitar som sken i det ultravioletta ljuset, och koreografin var felfri. Men jag har lite svårt för deras image som är lite väl arty. Ansikten var liksom konstant stela och teatraliska och det kändes ofta som att de lika gärna hade kunnat spela inför en kamera som en levande publik.

…jag sa ju att bloggen skulle vara gnällig.

Men nu till lite hyllning av bra musik:

Här är ett klipp från själva konserten där de börjar med min favoritlåt med dem, ”Cuffs”. Det är en sån där låt som får mig att känna mig förälskad även när jag inte är det. Jag reagerar ofta så på musik som är inspirerad av eller är 80-talspop.



...och så hittade jag den här låten med bandet Zeitgeist när jag sökte på youtube efter Zeigeist.


Inga kommentarer: